Sănătatea şi securitatea muncii în sectorul de retail

Riscuri comune în sectorul retail

Alunecări şi împiedicări

Alunecările, împiedicările şi căderile reprezintă cea mai frecventă cauză a leziunilor majore. Mii de lucrători din retail suferă de alunecari grave sau alte leziuni în fiecare an. În sectorul de distribuţie alunecările şi căderile reprezinta peste 6o% din toate accidentele.

Angajatorii au obligaţia să evalueze riscurile de accidentare pentru angajaţi şi orice alta persoana care poate fi afectata, cum ar fi clienţii.

Pentru evaluarea riscului de alunecare trebuie luate în considerare riscurile potenţiale, cum ar fi; scurgeri de lichide, pardoseli umede, încălţăminte necorespunzătoare, ploaie sau zăpadă, suprafeţe inegale, etc.

Evaluarea de risc a angajatorului trebuie să specifice modul de reducere la minimum a aceste riscuri potenţiale.

Măsurile pe care angajatorii trebuie sa le ia în considerare sunt:

  • asigurarea că podelele sunt în stare bună
  • asigurarea că practicile de lucru minimizează riscul de scurgeri de lichide
  • atunci când se produc scurgeri, eliminarea rapida sau dacă acest lucru nu este posibil, delimitarea zonei in care s-au produs
  • iluminatul  suficient pentru ca lucratorii sa identifice riscurilor potenţiale
  • să ofere lucratorilor încălţăminte corespunzătoare pentru suprafeţele de lucru.

Manipularea manuală

Una dintre cele mai comune cauze de accidentare la locul de muncă este manipularea manuală a maselor. Peste o treime din toate accidentele de la locul de munca rezulta din  manipularea gresita a greutatilor.

Leziunile pot fi cauzate de transportul de obiecte grele cum ar fi cutii şi echipamente, ridicare şi orice activitate care implică coborarea, împingerea, tragerea, purtarea sau deplasarea greutatilor cu mâna sau cu forţa corpului. În cazul în care aceste operaţiuni nu sunt efectuate în condiţii de siguranţă, aceasta poate duce la leziuni ale spatelui, mâinilor, braţelor şi picioarelor.

Dacă este posibil, angajatorul trebuie să evite manipularea manuală, în măsura în care este rezonabil posibil. In cazul în care acest lucru nu este posibil, angajatorul trebuie să evalueze riscul de accidentare la manipularea care nu poate fi evitata.

Substante chimice

Lucrătorii din sectorul comerţului cu amănuntul pot veni în contact cu substanţe potenţial periculoase, fie direct prin lucrul cu acestea sau indirect, prin operatiuni cum ar fi încărcarea şi livrarea.
 

Angajatorul trebuie:

  • să efectueze o evaluare a posibilelor riscuri de a folosi sau de a manipula o substanţă periculoasă
  • dacă este posibil, sa elimine necesitatea de a utiliza substanţe periculoase;
  • în cazul în care acest lucru nu este posibil, inlocuirea substanţei periculoase cu o altă substanţă care este mai puţin periculoasa;
  • în cazul în care acest lucru nu este posibil, angajatorul trebuie să introducă măsuri de control; măsurile ar putea include ventilaţie sau de extracţie a vaporilor, reducerea perioadelor de expunere, şi curăţarea periodică a zonei contaminate
  • asigurare a echipamentului individual de protecţie; aceasta este o ultimă solutie, şi nu poate fi utilizata ca singura metodă de protecţie împotriva substanţelor nocive.

Trebuie să se acorde instruire cu privire la manipularea substanţelor periculoase înainte de a începe de lucru cu acestea, să se stabilească modul de utilizarea corectă  şi pericolele asociate cu utilizarea substanţei. Angajaţii trebuie să fie instruiti de asemenea despre substanţele cu care este de aşteptat să lucreze. Acest lucru este deosebit de important atunci când angajaţii utilizează substanţe periculoase – de exemplu în timpul curăţării.

Temperaturile ridicate/coborate

Lucru în locurile de muncă cu temperaturi ridicate sau coborate poate avea o serie de efecte adverse, inclusiv o scădere a nivelurilor de concentraţie care să conducă la greselile, ritm de munca scazut şi riscuri de accident ridicate. Există o serie de paşi simpli pe care angajatorii trebuie să-i urmeze pentru a se asigura că nivelurile de temperatură sunt rezonabile.

Munca la temperaturi ridicate
 

  • Ventilaţie – de exemplu, deschiderea de ferestre – dar dacă acest lucru nu produce aer curat atunci trebuie să fie furnizata ventilaţie mecanică.
  • Furnizarea de instalaţii aer condiţionat
  • Jaluzele la ferestre
  • Să permită personalului să poarte haine largi, confortabile
  • Asigurarea de băuturi reci şi permite pauze

Se recomandă în sectorul comerţului cu amănuntul temperatura de: birouri 20 °C, depozite 16 °C, cantine şi încăperile de luat masa 20 °C, magazine si showroom-uri 18 °C

Munca la temperaturi scazute

Temperatura minimă ar trebui să fie în mod normal 16 grade Celsius. În cazul în care sarcina de munca este de  natură fizică, temperatura acceptabila este de 13 °C.

În cazul în care temperatura la locul de muncă este probabil să fie scazuta, angajatorii trebuie să ia în considerare unele dintre următoarele măsuri:

  • izolarea produsului,
  • furnizarea de sisteme de incalzire de sine stătătoare
  • rotatirea sarcinilor între zonele reci şi calde
  • furnizarea de îmbrăcăminte de protecţie
  • pauze de odihnă în zonele calde.

 

 

 


Share
 

Comments are closed.